Felanmälan

Maila oss

Ring oss

FAQ

Har du en fråga?

Det finns inga dumma frågor och du är alltid varmt välkommen att kontakta De2 om det är något du undrar över.

En del frågor ställs däremot oftare än andra, och de har vi samlat här för att du så snabbt som möjligt ska få svar.

Kundtjänst/ Felanmälan

Jag behöver en personlig kontakt, hur gör jag?

Ring oss på 08-684 277 65 så kopplar vi dig till den person du söker.

När får jag svar efter jag gjort min felanmälan?

Inkomna anmälningar via vårt webbformulär hanteras under vardagar mellan kl. 07.00 och 16.00. Vi försöker åtgärda problemen och återkoppla statusen så fort vi kan. Om du har frågor angående din anmälan kan du alltid ringa oss och fråga. Ring 08-684 277 65 och ange ditt ärendenummer. Ärendenumret får du via ett automatiskt mejl efter att du har gjort en anmälan.

Bli mer miljösmart med De2

Hållbarhet är viktigt för De2 och något vi brinner för. Därför klimatkompenserar vi för 100% av hela vår verksamhet. Senast år 2030 ska De2 vara en fossilfri verksamhet.

Vi utför dagligen smarta energibesparingar i våra uppdragsgivares fastigheter.

Värme & ventilation
  • Kontakta alltid felanmälan om du känner att det är något som inte stämmer med värmen och-/eller ventilationen i din bostad eller lokal.
  • Försök inte att ändra ventilationsdonens läge/inställningar.
  • Undvik att ställa möbler o.dyl. framför eller i vägen för ventilationsdon eller radiatorer.
  • Undvik att använda extra el-element. Kontakta istället felanmälan så får vår personal ta en titt på systemet.
  • Använd persienner och solskydd utifrån vilket väder som råder.
  • Anpassa din klädsel efter årstiderna.
Fönster & dörrar
  • Otäta fönster kan medföra att bostaden eller din lokal kyls ner och även smutsas ner i onödan. Kontakta felanmälan så får vår personal titta till problemet så fort du upptäckt det.
  • Vädra under korta stunder. Öppna fönster sätter nämligen ventilationssystemet ur funktion.
  • Står porten öppen – hjälp till att stänga den. Då slipper onödigt värme försvinna och det hindrar dessutom obehöriga från att komma in i fastigheten.
Belysning
  • Se till att alltid släcka efter dig när du lämnar din bostad, ditt kontor eller ett rum.
  • Belysningen ska styras via smarta system så slipper du gå och oroa dig för om du släckt eller inte.
  • Genom att byta ut gamla armaturer till led-armaturer så går du över till mycket mer energieffektiva ljuskällor. En led-ljuskälla förbrukar nämligen 80% mindre el och har en livslängd som är 20 gånger längre än en vanlig glödlampa.
El
  • Välj om möjligt miljömärkt el när du ska teckna el-abonnemang.
  • Försök att undvika skarvsladd på skarvsladd i största möjliga mån.
Apparater
  • Ha som regler att alltid stänga av apparater (TV, datorer, skärmar, kopieringsmaskiner, etc.). Dessa apparater alstrar stora mängder värme.
Vatten

Rent vatten är i många delar i världen en lyxvara och i många fall något väldigt många människor inte har tillgång till. Därför är det viktigt att använda vårt vatten förståndigt och inte slösa på rent dricksvatten.

Bad och Dusch
  • Duscha kort istället för att bada.
  • Låt aldrig kranar stå och rinna.
  • Droppar kranen – kontakta alltid felanmälan så fort du upptäckt det.
Tvätt
  • Överdosera inte när du ska tvätta. 80% av Sveriges befolkning har mjukt vatten vilket innebär att det räcker med den lägsta doseringen för tvätt och disk för att det ska bli rent.
  • Dagens tvätt- och diskmedel klarar idag av kallt vatten för att det ska bli rent. Använd inte onödigt varmt vatten när du ska köra igång tvättmaskinen eller disken.
  • Se till att fylla tvätt- och diskmaskinen och använd med fördel sparprogrammet så ofta det går.
  • Diska inte under rinnande vatten vid handdisk.
    Välj miljömärkt tvätt- och diskmedel.
  • Häll aldrig ut kemikalier i vask eller toaletten. Kemikalier lämnas på av fastighetsägaren eller kommunen anvisad plats.
Avfall
  • Släng mindre mängd mat. Använd med fördel matresterna till nästa måltid.
  • Innan du köper mat – ta dig en fundering kring vad du verkligen behöver köpa.
  • Köp produkter med lång hållbarhet.
    Köp refillprodukter.
  • Köp cirkulärt, dvs. begagnade saker.
    Ta med dig påsar till affärer för att minska köpa påsar. Försök att minska din användning av plastpåsar för engångsbruk.
  • Drick kranvatten och köp inte hem vatten på flaska.
  • Försök att laga saker som gått sönder.
  • Sätt upp en ”Reklam, nej tack”-skylt på dörren/brevlådan.
  • Källsortera så mycket du kan.